Bagan dag 3 - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Sophie Waller - WaarBenJij.nu Bagan dag 3 - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Sophie Waller - WaarBenJij.nu

Bagan dag 3

Door: Sw

Blijf op de hoogte en volg Sophie

18 Juli 2016 | Myanmar, Pagan

Vandaag hebben we de zonsopgang even overgeslagen (ivm voorspelde bewolking) en hebben we lekker uitgeslapen tot 08:45 (ontbijt is tot 9 nml). Weer even lekker aan het zwembad gelegen, dingetjes geregeld, spulletjes weer helemaal ingepakt aangezien we vanavond weer naar Yangon vertrekken, uitgecheckr en weer op de scooter gestapt. Het plan was om vandaag de wat grotere (toeristische) tempels te bezoeken maar toen we na de lunch onszelf er op betrapte dat we voor de 2e keer tempels aan het bezoeken waren besloten we maar wat anders te doen, haha. Wel hebben we nog de enige Hindou tempel in Bagan gezien. Dit was wel heel cool. We kregen ook allemaal uitleg van een locaal vrouwtje die er veel vanaf wist. Ze vertelde over de beelden en de wandtekeningen die door Unesco werden gerestaureerd enz. Liet ons door ramen kijken vanuit verschillende specifieke hoeken waardoor je precies een mooi uitzicht had op een andere tempel of de zon etc. Heel interessant!

Vervolgens zijn we naar The House of Bagan gegaan. Hier kun je zien hoe ze de, typisch voor dit gebied, laquerwhere maken (lak servies). Dit was ook heel interessant om te zien want het duurt dus echt een eeuwigheid om zo iets simpels als een bordje te maken! Eerst moeten ze de lak-sap uit de bomen in het noorden halen en bamboe die ze vervolgens gaan splitten in hele dunne strookjes. Dan maken ze het bordje/beker/wat dan ook door de bamboestrips zo in elkaar te vouwen dat er geen lijm nodig is wat echt bizar en indrukwekkend knap is. Vervolgens gaan ze de lak aanbrengen, die na elke van de 4 lagen, een maand in de kelder moet drogen ofz. De eerste laag lak is puur lak, daarna komt de laag gemengd met zaagsel (hier leggen ze dan wat katoen op zodat het hitte bestendig is), hierna een laag lak gemengd met verpulverd dieren bot (voor de hardheid) en tenslotte weer een laag pure lak. Natuurlijk moet er tussen elke laag door alles even glad worden geschuurd en aan het einde gepolijst zodat het mooi glimt. Hierna worden de patroontjes er met de hand in gegraveerd, uit de losse pols!!! Dan wordt er eerst met rood geverfd, dan groen en tenslotte geel. En okdat de verf in de groeven gaat zitten moeten de groeven natuurlijk voor elke kleur apart worden getekend; dus eerst voor rood, dan na het verven voor groen, enzovoort. Nou en dan heb je dus uiteindelijk, als dat ook allemaal droog en schoongewassen is, een bordje! Ook maken ze hele grote dingen en daar doen ze dan 1,5 jaar over... helemaal gek in hun hoofd zijn ze! Hahaha. Heel knap wel! Soms wordt het trouwens nog versierd met eierschalen. Ook hebben ze een "flexibele" opties en dan reigen ze paardenhaar 1 voor 1 door de bamboe en maken ze zo bekers of schalen (ik heb er een sigaren doosje van gekocht bij Inle Lake).

Na deze leerzame workshop zijn we weer terug naar het hotel gegaan omdat ik me niet zo lekker voelde. Hier kreeg ik een mailtje met het nieuws dat ik mn scriptie heb gehaald, dus dat is echt een mega opluchting!! Om dit te vieren ben ik even gaan powernappen bij het zwembad, haha. Na nog een blondje hebben we ons omgekleed om nog even wat te gaan eten bij restaurant 'starbeam' voordat we werden opgehaald voor de bus om 07:30. Helaas hebben we dus ook zonsondergang moeten missen wat wel balen is aangezien hij vanavond schijnbaar het mooiste was vergeleken met de afgelopen 3 dagen, maarja...c'est la vie!

Straks in de bus lekker slapen en dan morgen is het een soort feestdag dus even kijken wat er te doen is in Yangon!