Inle lake dag 2 - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Sophie Waller - WaarBenJij.nu Inle lake dag 2 - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Sophie Waller - WaarBenJij.nu

Inle lake dag 2

Door: Sw

Blijf op de hoogte en volg Sophie

12 Juli 2016 | Myanmar, Inle

Vandaag hebben we de boottocht over Inle Lake gedaan en het was echt heel vet en super mooi allemaal, ondanks dat hetheel toeristisch was. Er zaten samen in zo'n longboat met onze privé chauffeur die helaas geen Engels kon. Eerst zijn we het meer over gegaan langs allemaal lokale vissers die in de vroege ochtend met hun peddels slaande op het water, de vissen in hun uitgegooid net probeerde te jagen. Het zag er prachtig uit! Vervolgens zijn we aangekomen bij Indein waar een mega toeristische (maar wel leuke) markt was en een hele vette tempel met echt honderden pegoda's al vanuit de 13e eeuw! Sander en ik zijn alleen zo dom geweest om niet in 1X de hele tempel te bekijken waardoor we er in totaal 2X zijn geweest (eerste en laatste stop). Maart het was werkelijk waar indrukwekkend!! Hóe ver je ook keek, overal pegoda's! Niet alleen gouden maar ook vervallen stenen pegoda's die ik persoonlijk het mooist vond. Niet alleen de tempel van Dein maar ook de weg er naar toe was prachtig. In de longboat super hard over smalle riviertjes waarbij we tussen allemaal smalle stroom versnelligen door moesten die omhoog of omlaag gingen. Af en toe een tegenligger die dan rakelings dicht langs ons ging vol met vrolijk zwaaiende Aziaten.

De tweede stop was al helemaal toeristisch, namelijk de lange nekken "stam" uit de provincie Kayah. 3 vrouwen die daar met mega zware ringen om hun nek zaten te weven. En hoewel het cool was om te zien, kwam deze stam uit een hele andere provinci dan waarin we zaten... bovendien stond er dat je moest betalen voor foto's (hebben we niet gedaan).

Hierna zijn we via de, ook al indrukwekkende, drijvende tomaten plantages naar een cigaren workshop gegaan. Dít was heel leuk. Ze maken hier in Myanmar een speciaal soort citaat die heel zoet smaakt. Hij wordt gemaakt van....
Ik mocht er een proberen te maken maar het was een stuk moeilijker dan het leek helaas! Natuurlijk hebben we vervolgens voor veel te veel geld een mooi doosje met de daar gedraaide cigaren gekocht! Wel heel leuk natuurlijk! Hoort erbij!

Na de cigaren was het tijd voor lunch en wilde onze "guide" via nog een laatste 'monastry' weer naar huis. Toen kwamen we er alleen dus achter dat we een groot deel van de tempel hadden gimist en heeft Sander hem overtuigd ons toch weer terug te brengen naar Indein! Hier heb ik nog een mooi geschilderd kaartje en een buddha ketting gekocht en heeft Sander zn bronzen krijger gescoord na een heftige onderhandeling!

Op de terug weg nog een goede plensbui gehad maar was opzich prima droog en bewolkt gedurende de hele dag verder. En eenmaal terug (16:30) was het tijd voor happy hour en een lekkere meat lovers pizza bij de One Owl, uiteraard net lokale, net gekochte Myanmareese sigaar! Dezelfde eigenaar had ook nog een kroeg met dakterras en happy hour dus natuurlijk ook daar nog een cocktail gedaan. Toen moesten we een bbusticket voor morgen kopen naar Mandelay waarna we zijn gaan eten bij de DimSum om de hoek van ons hotel. En hoewel het eten lekker was... heb ik bijv nachtmerries!! Heb 2 kakkerlakken gezien!!! Mehhhhh!!! Dood eng!
Hopelijk voor de laatste keer, maar dat zal wel niet... Morgen hele dag in de bus!