Phnom Phen killing fields - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Sophie Waller - WaarBenJij.nu Phnom Phen killing fields - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Sophie Waller - WaarBenJij.nu

Phnom Phen killing fields

Door: Sw

Blijf op de hoogte en volg Sophie

04 Augustus 2016 | Cambodja, Phnom-Penh

Met maar een half dagje in Phnom Phen, voor we weer de bus in naar Sihanoukville moeten, zijn we vroeg opgestaan om naar The Killing Fields te gaan. Het was echt mega heftig en grimmig. Je komt er aan en in eerste instantie lijkt er niet zo heel veel te zien behalve de met schedels gevulde tempel in het midden en wat informatie borden... Met de audio tour wordt alles langzaam uitgelegd terwijl je een vaste route loopt en naar mate je verder komt neemt de grimmigheid toe. Lopend over het terrein vraagt de audio tour op te passen om niet op botten te staan die door de regen bloot worden gelegd en dan begint het pas tot je door te dringen. Om je heen kijkend zie je links en rechts, stukjes bot, tanden en kleren half uit de aarde steken... De restanten van de mensen in de massagraven die zo groot waren dat ze niet allemaal op te graven zijn. Vervolgens hoor je over hoe, om kogels te besparen, mensen met gekartelde bladen van de sugar palmtree de nek wordt door gesneden, doodgeslagen met bamboe stokken of andere voorwerpen en zelfs hoe ze baby's bij hun enkels pakte en hun schedels insloegen tegen een grote boom op het terrein. We werden er misselijk van! Vreselijk hoe een iemand, die Pol Pot, zo veel macht kan hebben en dit soort dingen laat gebeuren. Op het laatst waren het wel 300 mensen per dag!!

Na de Killing Fields zijn we nog naar S-22 gegaan, de gevangenis waar mensen werden gehouden en gemarteld voordat ze naar de Killing Fields werden gebracht. Ook dit Was uitermate grimmig en met een audio tour die je precies vertelde welke horrors zich hier hebben afgespeeld terwijl je naar foto's van gekartelde lijken kijkt en ontelbaar veel foto's van gezichten van alle mensen die hier ooit vast hebben gezeten. Wat ik heel indrukwekkend vond was dat van de 7 mensen die het overleefd hadden, er eentje daar op het terrein zat om zijn boek met zijn verhaal te verkopen. Ik zou denk ik zo ver mogelijk van die nare plek uit de buurt blijven als overlevende, denk ik...

Na deze grimmigheid hebben we nog snel even lekker lokaal geluncht bij Boat Noodle (gespot door Sophie) waar ik heerlijk Lok Lak heb gegeten (soort lokale chicken tonight). Straks in de bus en vanavond zien we Laurien in sihanoukville waarna we samen naar Koh Rong gaan.