Mingun, Mandelay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Sophie Waller - WaarBenJij.nu Mingun, Mandelay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Sophie Waller - WaarBenJij.nu

Mingun, Mandelay

Door: Sw

Blijf op de hoogte en volg Sophie

14 Juli 2016 | Myanmar, Mandalay

Vanmorgen hadden we besloten om toch niet de boot naar Bagan te pakken, zoals oorspronkelijk het idee was, omdat we gister al een hele dag hebben gereisd en we zo toch ook Mandalay even kunnen bezichtigen (de boot vaart namelijk maar 1X per weekl). In plaats daarvan zijn we met de boot naar Mingun gegaan. Gelukkig waren we net op tijd voor de algemene boot van 5000kyat, anders hadden we een privé boot moeten huren voor het dubbele op. De trip bleek echt een goed besluit. Wauw!! Na door het drukke verkeer, toeterend en al, naar de ferry te fietsen kochten we een kaartje en moesten we de boot op. De boot opkomen was al een heel abontuur opzichzelf met dunne loopplanken en locals die met een lange bamboe stok als een reling diende voor de toeristen.

Na een klein half uurtje heerlijk varen kwamen we aan bij Mingun, zoals gewoonlijk werden we meteen "belaagd" door verkopers maar we hebben niets gekocht, behalve het entree ticket (dat alleen toeristen nodig hebben). Door heel Myanmar geld eigenlijk dat er 3 prijs catagorien zijn: voor locals, for residents (waar Sander nu dus eigenlijk bij hoort) en toeristen. Natuurlijk valt er wel over alles (en overal) over te onderhandelen. Behalve in de supermarkt of bustickets.

Nou met ons kaartje dus op weg naar de Mingun pegoda en hij was niet te missen, zo reusachtig als ie was. De koning die deze pegoda heeft laten bouwen zou de grootste pegoda ter wereld hebben gecreëerd, maar helaas is ie nooit afgemaakt. Dít zorgt echter wel voor een enorm cool effect, zo'n gigantisch bruin rotsblok. Bijna een soort Ayers Rock in Australië. Je kon hem ook beklimmen namelijk! Er stond wel een bord bij met de tekst dat als je als toerist de steen niet kon beklimmen je hem ook niet moest beklimmen, haha. Voor alle obesitas Amerikanen! De trap was dan ook lekker smal en stijl, hoewel er wel een splinternieuwe, metalen trapleuning was geplaatst. Boven op was het lekker klauteren en klimmen over de stenen en het uitzicht was natuurlijk mooi. Je kon heel Mandelay zien liggen en natuurlijk allemaal pegoda's. Een lokale jongen ging ons een beetje vertellen en "rondleiden" en hij bleek een beetje Frans te kunnen. Het was ons al opgevallen dat de verkopers maar "pantalon" naar ons riepen, en dat ook bij ons op de boot vooral fransen zaten... maar schijnbaar komen er echt heel veel! Grappig! Normaal kom je Nederlanders overal tegen.

Na de rots nog wat andere pegoda's bekeken en toen was het alweer tijd om weer terug te gaan met de boot en een lekkere Thaise lunch bij restaurant 'The Rainforest'. Ik had Geyn No Mae curry die heel lekker was! Nog enthousiast over hoe mooi Mingun was, besloten we toch ook naar Inwa en U Bein Bridge te gaan. Toen we echter aan een soort tourguide/taxi chaffeur (iemand die je de hele dag rond rijdt) vroegen hiernaar, raadde hij ons aan dit morgen te doen ivm de tijd. Dus dat gaan we dan maar doen morgen! In plaats daarvan zijn we vanmiddag Mandalay een beetje door gaan fietsen. De eerste stop was het (onafgemaakte) paleis. Dit was prima mooi maar vooral de muur er omheen vond ik indrukwekkend. Vervolgens besloten we naar een slangentempel te fietsen die volgens de tomtom halverwege Mandalay hill was... Dit is niet gelukt, haha. Toen besloten we er maar heen te lopen via de trap naar de top die langs allemaal pagoda's komt. Er bleek echter helemaal geen slangentempel te zijn, dus zijn we weer terug gelopen (de top nooit gehaald). In plaats daarvan zijn we naar Kuthowda pagoda gegaan waar ze het grootste boek ter wereld hebben. Eenmaal aangekomen konden we het boek alleen nergens vinden... Wat bleek nou; ze hebben het grootste STAANDE boek ter wereld. In de vorm van allemaal losse stenen pagina's verdeeld over allemaal kleine witte huisjes (soort kamers) binnen de pagoda! Ok, een kleine deceptie maar het was verder alsnog mooi. Er werd ook een lokale video clip opgenomen in de pagoda dus dat was grappig om te zien!

Hierna zijn we via het hotel naar het restaurant MingaLaBar (betekend hallo in het Birmees) gegaan. Het was al vrij laat dus moesten snel eten want het ging eigenlijk dicht maar het was lekker. Nu op tijd naar bed want morgen vroeg naar Inwa en de brug.

paleis, berg op 2X slang maar nee, grote boek, inwa, bus/trein, avond etenV